Orichalcum

Nu ben in niet zo van de moeilijke woorden als ik een spel uitleg. Veel designers doen hun uiterste best om een thema te verbinden aan het spel en dus spelen we hier met 'hoplieten', 'orichalcum' (uiteraard), 'monsters' en 'titanen'.

orichalchum aVeel spelers waarderen het thema van dit spel ook altijd ten zeerste want anders kun je net zo goed een abstract spel met alleen een paar gekleurde schijfjes neerleggen. Ik begrijp dat helemaal. Maar als ik een spel eenmaal geleerd heb blijft alleen de 'basis' van het spel in mijn hoofd hangen en zo kan ik  me goed herinneren hoe het spel werkt.
Bij Orichalcum begin je met een leeg stuk land en een tegel die bestaat uit 2 gedeelten. In mijn hoofd is het blauwe gedeelte het 'fabriekje voor de poppetjes' en het gele gedeelte is 'het fabriekje voor het goud'. Je start met het neerleggen van deze tegel bij één van de havens en ontvangt het goud of de poppetjes die daar afgebeeld staan. Ik dacht altijd te beginnen bij de haven met 2 poppetjes omdat die heel belangrijk zijn. Maar ik geef je meteen een goede tip: de andere haven. die meer in "het midden" van je landgebied op je spelersbordje ligt, die is dus handiger om vanaf daar nieuw gebied verder uit te breiden.

Hoplieten zijn belangrijk omdat de speler met de meeste poppetjes de volgende ronde startspeler is. Je hebt ze nodig om een 'duurdere actie' van de markt binnen te slepen en je gebruikt ze om de monsters te verslaan. En o ja, als je er 2 betaalt heb je nog een extra actie.
Orichalcum gebruik je om per 5 goud een punt te verdienen die niet meer afgepakt kan worden, eventueel per 2 kun je betalen voor een extra actie.
Verslagen monsters leveren direct iets extra's op en zijn ook per 2 een extra actiem waard.

Wat de markt betreft zijn niet atijd 'betere' acties duurder, alles wat die ronde niet gekocht is schuift door naar voren en de markt wordt willekeurig weer aangevuld. De markt bestaat altijd uit een kaart die bepaalt welke actie je mag doen, een landschapstegel die je moet aanleggen en eventueel een 'monster' op een vulkaan die verslagen moet worden. De combinatie hiervan wordt willekeurig bepaald dus is ieder spel weer anders, wat de herspeelbaarheid vergroot.

Ik vergeet helemaal het doel van het spel, waardoor alles wat ik tot nu toe geschreven heb dronkenmanspraat lijkt. Het doel is reuzesimpel: je moet 5 punten halen. Dat lijkt een peulenschilletje voor de doorgewinterde bordspelspelers die jullie zijn maar die 5 punten behalen is allesbehalve gemakkelijk. Neem dat maar van mij aan.
Een 'titaan' die je hebt aangetrokken door een bepaald soort landschap te bouwen is wel 1 punt waard, maar kan ook zo weer naar een andere speler vertrekken. Wat dat betreft zijn die titanen dus niet te vertrouwen. Dan heb ik het alleen nog maar over die 'titanen'. Voor verdere uitgebreide regels en uitzonderingen verwijs ik u naar de spelregels.IMG 20230816 202045

Zoals ik al aangaf zijn die magere 5 punten niet gemakkelijk te behalen. Ik heb dit spel toch meerdere malen met 4 personen gespeeld (niet met minder spelers) en we hebben er een tactiekbespreking over gehouden omdat dit ook één van de spellen was gespeeld wer op het NK Bordspellen in Veldhoven. Helaas was het ook daar niet aan mij besteed.

Qua uiterlijk zeker wel. Ik heb absoluut geen klachten over de kwaliteit van alle materialen. Die zijn prachtig uitgevoerd en blinken uit zowel in stevigheid als kleurgebruik. Mooie graphics maken het helemaal af. Zeker voor wie daar gevoelig voor is. Het oog wil ook wat en daarmee heb je mij bij dit spel toch te pakken, ik zou het graag nog eens spelen omdat het zo prachtig is en lekker speelt, maar winnen, dat is niet aan mij besteed.

Brigitte den Hartog, Workerplacement en Eurospellen, Waardering 7.5, O

• Auteur: Bruno Cathala, Johannes Goupy
  • Vormgeving: Paul Mafayon