Harry Potter: Strijd tegen de Duistere Machten

Afbeelding van WhatsApp op 2024 06 10 om 20.40.05 937bc0e5Dit is er weer zo een hoor. Zo’n review waar ik even op  moest kauwen. Ik kreeg de nieuwste telg van de Weerwolf-familie onder mijn hoede. Harry Potter: Strijd tegen de Duistere Machten. Wie verzot is op de overvloed aan Weerwolfspellen van inmiddels diverse uitgevers, zal hiervan smullen. Voor de Harry Potter-liefhebbers zal dit wellicht zelfs een must zijn. Maar voor een kritische reviewer, die soms de neiging heeft om wat bitter en cynisch te zijn, is dit geen hoogvlieger.

Begrijp me niet verkeerd: ik hou wel van een beetje saboteren en klieren. Zeg nou zelf, geoorloofd manipuleren en liegen vindt iedereen leuk. Op zijn minst een beetje. Zelfs wanneer je louter voor de gezelligheid speelt, hoort een beetje uitdagen er bij. Een beetje muiten is gezond voor het kind in jezelf, nietwaar?

Wanneer dat écht niets voor je is en de Weerwolfcollectie niet aan jou besteed is, dan kun je deze review net zo goed overslaan. Deze Harry Potter-variant is in feite geen nieuwe versie die jouw mening gaat doen veranderen, maar min of meer een kopie van Weerwolven 1 Nacht. Ik moest denken aan de honderden versies van Monopoly die er zijn: het thema is anders, het spel(mechanisme) blijft hetzelfde.

Maar voor wie het nog niet kent: even terug naar de basis dus, want van dit spel zwerven er veel varianten rond. In dit spel krijgen alle spelers een karakter toebedeeld, middels een random getrokken kaart. In het basisspel ben je of een burger of een weerwolf. Niemand weet van elkaar wie die is. Aan het einde van het spel winnen of de weerwolven, of de burgers, afhankelijk van wie er overdag wordt opgeknoopt/vermoord, of hoe we het ook willen noemen. Het is dus een rollenspel. In dit spel wordt het nacht en doen alle spelers hun ogen dicht. ‘s Nachts worden zowel de weerwolven als alle burgers om en om wakker, opgeroepen door een spelleider. De karakters hebben allemaal verschillende functies en mogen deze ongezien uitvoeren. Denk aan karakterkaarten bekijken, kaarten omwisselen, een karakterkaart al openbaren etc. Alleen jij weet wat je gedaan hebt. Als iedereen is geweest, mag iedereen de ogen weer open doen. Alle spelers gaan met elkaar in gesprek om er achter te komen wat er in de nacht is gebeurt en wie dus de weerwolf is en moet worden verbannen, danwel vermoord. Na een x aantal minuten praten wijzen alle spelers tegelijkertijd een mogelijke weerwolf aan. (Weerwolven zullen natuurlijk altijd naar een burger (proberen te) wijzen!). Alle spelers onthullen hun identiteit om te kijken of er burger(s) of weerwolven gesneuveld zijn en dus wie er gewonnen hebben/heeft. Per spel kun je, afhankelijk van het aantal spelers, karakters kiezen in verschillende samenstellingen en dus werkingen.

In de Harry Potter-versie gaat het weinig anders. De Weerwolven zijn vervangen door Dooddoeners en alle burgers zijn een Harry Potter-karakter. Maar dat is het dan ook. En hierin proef je denk ik al wel een beetje mijn mening.

Wat vind ik ervan?

Kijk, in het algemeen is dit natuurlijk een spel dat heel erg valt of staat bij de groep met wie je het speelt. Dus misschien heeft het ook juist geen opsmuk meer nodig, daar draait het niet per se om. Met de juiste mensen vermaak ik me enorm met dit spel. Een groep strategen bij elkaar die de psychologie van het spel goed weten te bespelen en doorgronden, kunnen van dit spel een enorm leuke smaakmaker maken. De diepgang moet uit de spelers komen, want de acties die de karakters kunnen doen zijn op zich niet heel hoogdravend. Maar hoe gebruik je ze, en hoe gebruik je de informatie die je uit je actie haalt bij dag om te manipuleren of om juist te ontmaskeren, zonder dat je zelf verbannen of vermoord wordt? De basis is een simpel doch ingewikkeld psychologisch spelletje. Dit zal altijd anders zijn, wat het, zeker ook gezien de wisselende samenstelling van karakters, een zeer herspeelbaar partyspel met diepgang maakt, maar dat ook leuk is met kinderen. De onverwachte logica en eigenzinnige motieven kunnen voor leuke verrassingen zorgen.

Maar het toevoegen van Harry Potter had kunnen zorgen voor nog net iets meer mystiek en mysterie. Voor een echte Tovenaars-touch met magische eigenschappen. Ik had zo gehoopt dat er meer parlalellen zouden zijn en dat het spel meer Harry Potter-inhoud mee had gekregen dan alleen de vormgeving. Maar helaas. De karaktereigenschappen komen overeen met die uit het origineel en leggen nauwelijks tot geen verbinding met de karakters uit Harry Potter. De eigenschappen zijn random gekoppeld. Er is geen connectie met Harry, hun filmrollen beïnvloeden niet op nieuwe manieren het verhaal of het spel. Daardoor voelt dit spel, met alle respect, echt een beetje als een wassen neus. Zelfs wanneer je het origineel niet kent.

Kijk, ik ben me er van bewust dat Harry Potter een merk is waar een hele goede marketingmachine achter draait. Zet de beste man op een spel en een hele schare fans zal het kopen, ongeacht de inhoud. Kassa! Als ik die hard Harry-fan was geweest, zou ik daar waarschijnlijk ook zo intrappen. Maar mijn marketinggevoeligheid is meer op natuur, kleurtjes en schattige beestjes ingesteld. En dus laat het me vrij koud. Maar zelfs als Harry Potter-fan zou dit misschien wel een beetje voelen als een dooie mus. Want zoveel heeft het in feite niet met Harry te maken, behalve de namen en plaatjes.

Het is ook daarom dat ik mezelf eerder wat bitter en cynisch noemde. Want ken je het spel niet en is deze Harry Potter-versie de eerste Weerwolf-variant die zijn intrede doet in jouw spellenkast, dan heb je gewoon weer de sterke basis die het spel echt wel heeft! Het is niet voor niets dat ik zo lang op deze review moest kauwen. Maar ga je aan op thematiek en ben je op zoek naar de inhoud of magie uit de Harry Potter-verhalen, dan hoef je dit spel niet te kopen.

Wat in de basis fantastisch is, is dat je een app kan downloaden die de rol van spelleider overneemt. Dit maakt dat echt iedereen mee kan spelen, altijd de juiste volgorde wordt aangehouden, en dat de karakters steeds goed worden uitgelegd. Iets wat als spelleider nog best een hele klus kan zijn. Voor wie dat leuk vindt, kan dat overigens nog steeds, maar het hoeft niet en dat is echt een pré wat mij betreft. Alleen, lieve, lieve makers: ik hoor echt dat jullie jullie uiterste best hebben gedaan om een verstaanbaar iemand dit in te laten spreken, dat er gezorgd is voor rust en duidelijke uitspraak, geschikt voor een hoop leeftijden. Maar het slaat echt werkelijk alle magie, zover die nog over is, uit het spel. Als theaterdier en zeer ervaren podcastluisteraar ben ik zeer gevoelig voor auditieve informatie. Zeker bij een real life rollenspel zou zo’n app zoveel meer moeten zijn dan alleen maar platte tekst leveren. Het kan je verhaal maken of breken. En eerlijk gezegd: voor mij breekt ie ‘m. Ik geloof het gewoon niet. Te gekunsteld, te gepolijst, te vlak, te weinig mysterieus. Duidelijk? Absoluut. Verstaanbaar? Absoluut. Maar ook saai en wat mij betreft niet geheel Harry Potter waardig! Ik snap dat het spel vanaf negen jaar is. Maar zelfs mijn neefje van vijf kan met meer passie, met meer inleving en meer overtuiging de toverspreuken tussen alle karakters uitspreken! Het thema is Harry Potter en de Strijd tegen de Duistere Machten. De weerwolven heten Dooddoeners. Hemeltjelief, dat hoort een beetje spannend te zijn en niet zo ongelooflijk preuts. Ik mis rauwe, duistere randjes in de ingesproken spelleider.

Ik kom niet verder dan een 6. En dat zit hem echt in het feit dat het een remake is, in smaak en in mijn eigen verwachtingen en wensen, van wat ik van een Harry Potter-versie verwacht. Natuurlijk scoort dit spel in de basis een stuk hoger, waardoor ik gemiddeld op een 6 uit kom. Maar in relatie tot het thema is gewoon zo ontzettend de plank misgeslagen. Of, nou ja: er is niet geslagen. Alle kansen zijn blijven liggen, dus die kan ik ook niet hoger belonen. Jammer, want dat had ik wel zo graag gewild! Wellicht was dat naïef. Dat is dan maar zo.

Anouk Wognum, Waardering 6, H, S, Strijd tegen de duistere machten, Harry Potter