Dobbel zo Clever

clever2 a"Dobbel zo Clever" is een tactisch en strategisch dobbelspel voor 1-4 spelers, ontworpen door Wolfgang Warsch. Het is een Roll & Write waarin grotendeels gebruik gemaakt wordt van de verschillende mechanismes die ook in de voorganger "Clever" gebruikt worden. Met zes dobbelstenen (de witte dobbelsteen dient weer als jokerdobbelsteen) probeer je een respectabele score te behalen in vijf verschillende categorieën. Geen van deze categorieën is hetzelfde als die in Clever, maar het algemene gevoel is vergelijkbaar.
Spelers gooien dobbelstenen en kiezen er één om op hun scoreblad te markeren. De overgebleven dobbelstenen worden ter beschikking gesteld aan de andere spelers, wat strategische keuzes cruciaal maakt.

Het zou een twee-eiige tweeling kunnen zijn. Het doosje, het scoreblad als de dobbelstenen lijken veel op elkaar maar we zien ook een paar verschillen.  Daar hoeven we ze niet voor naast elkaar te leggen.

Het scoreblad heeft vijf gekleurde secties, elk met unieke scoreregels. De witte en grijze secties scoren op basis van specifieke nummers, terwijl de blauwe, groene en roze secties afhankelijk zijn van combinaties, volgordes of het behalen van specifieke doelen. Spelers moeten goed nadenken over welke dobbelsteen ze kiezen, aangezien dit invloed heeft op hun eigen score en de opties van hun tegenstanders.

• In het roze gedeelte worden de resultaten genoteerd die gelijk of groter zijn dan de oplopende volgorde van eerder ingevulde resultaten.
  • In het groene gedeelte vul je het getal in dat een vermenigvuldiging is van de in het vakje aangegeven en de gekozen dobbelsteen. Staat er in het vakje 2x en de groene dobbelsteen is een 4 dan vul je 8 in.
  • In de blauwe sectie combineer je de score van je blauwe dobbelsteen met die van je witte dobbelsteen om een aflopende reeks getallen te creëren. De waarde is telkens lager of gelijk.
  • In de gele sectie ben je niet in één keer klaar. Eerst omcirkel je een getal. Wanneer je later in het spel nogmaals hetzelfde resultaat hebt mag je dat resultaat definitief doorstrepen en scoren. Je kunt hiermee twee of drie genummerde reeksen voltooien die je heel veel bonussen geven.
  • Dan is er nog grijs. Met het resultaat van de grijze dobbelsteen kun je niet alleen dat getal op de scorekaart markeren, maar ook de waarden van alle andere getallen op je dobbelsteenworp die lager zijn. Alle dobbelstenen die scoren worden op het dienblad geplaatst.

Er is ook een nieuw soort bonus. Naast de mogelijkheid om de dobbelstenen opnieuw te rollen of een extra resultaat te kiezen uit al gerolde dobbestenen heb je in Dobbel zo Clever ook de mogelijkheid om één of meerdere dobbelstenen terug te nemen uit de bak en opnieuw in het spel te brengen.

Is Dobbel zo Clever een nieuw spel of een kopie met verbeteringen?
Na ons eerste potje vond mevrouw Verschuur dat de naam van het spel eigenlijk "Dobbel zo Lastig" zou moeten zijn. We hadden er al heel veel potjes "Clever" op zitten en dat konden we, bij wijze van spreken, met onze ogen dicht. In Dobbel zo Clever moet je voorzichtiger en georganiseerder zijn. Er zijn veel meer bonussen en meer manieren om ze aan elkaar te rijgen tot een lange slinger van voordeeltjes.

In Dobbel zo Clever lijkt het er vaak op dat het nemen van een gele dobbelsteen de meest veilige keuze is. In de meeste gevallen zijn die niet alleen het minst slecht, maar ze geven ook nog eens geweldige bonussen! Het enige probleem is dat de eerste keer dat je een gele waarde afstreept deze geen punten oplevert. Dat doen ze pas bij de tweede keer. Dat levert enorme dilemma's op. Want later in het spel komen er zeker momenten dat je moet kiezen om een vette gele bonus te nemen en tegelijkertijd andere dobbelstenen op je dienblad te leggen of zelfs je beurt te beëindigen.

In mijn review over Clever schreef ik dat het veilig was om naar een goede balans in de resultaten in de verschillende categorieën te werken. Dat is hier veel minder het geval. Want, nu we het toch over geel hebben, in "Dobbel zo Clever" is het heel goed mogelijk om een spel te winnen zonder een fatsoenlijke score te halen in alle verschillende categorieën. Wanneer je in staat bent om elk geel getal te rollen en later af te strepen, dan scoor je 165 punten! Dus wanneer je je alleen op geel richt dan kun je vet scoren.

Ik merk dat mevr. Verschuur zich vooral richt op het grijze gebied. Ze probeert in het begin van het spel "pullback" bonussen te verzamelen. Die zijn absoluut essentieel in haar plan bent om een behoorlijke score in grijs te verzamelen. Ze gooit een vijf of zes in grijs bij haar eerste worp, vult een handvol getallen in op de grijskaart en trekt dan een of twee dobbelstenen terug van het dienblad om verder te gaan met haar beurt.

Zoals ik al schreef, zijn de aaneengeregen slingers van verschillende bonussen in dit spel briljant. We vinden wel dat Dobbel zo Clever veel langer duurt om te spelen, omdat het gewoon veel tijd kost om de opties die je voor al die bonussen hebt goed te analyseren. Keuzes, keuzes, keuzes!

Maar wat denk ik er nu van?
Dobbel zo Clever moet je echt zien als een volledig nieuw spel. Natuurlijk lijkt het veel op de voorganger. Dat lijkt me evident: het is bedacht door dezelfde auteur die het concept verder heeft doorgewerkt. De verschillen zijn echter zo groot en de spelbeleving is zo anders dat het onmogelijk is om van een uitbreiding te spreken.
Dat gezegd hebbende, wanneer je Gans Schön Clever leuk vond, dan moet je deze opvolger echt eens bekijken. Mevr. Verschuur en ik vinden dat er meer planning, meer uitdaging en dilemma's zijn dan in het origineel.

Geven we deze versie dan ook een hogere waardering?
Je zou denken van wel. Maar... elk voordeel heeft ook een nadeel. In het begin schreef ik al dat we Clever met onze ogen dicht kunnen spelen. Dat is in Dobbel zo Clever dus niet het geval. Omdat alle keuzes en dilemma's dit spel dus  ingewikkelder maken dan de voorganger en een spel dus langer duurt kiezen we tóch vaker voor de eerste Clever dan voor deze. Omdat die eerste juist zo lekker makkelijk speelt.
Daarom lijkt het ons fair om beide spellen dezelfde waardering te geven.

Clever, Dick Verschuur, Kaart- en Dobbelspellen, Waardering 7.5