Clever 4Ever

De vierde telg in de Clever-familie

clever4 aMet het vierde spel van de Clever-reeks kunnen liefhebbers van roll-and-write spellen hun hart ophalen, want Wolfgang Warsch heeft met deze toevoeging aan de serie, die in Nederland wordt uitgegeven door 999 Games, opnieuw een heerlijk meesterwerkje afgeleverd. Clever 4Ever zet de traditie van zijn voorgangers voort met een uitgekiende mix van strategische diepgang en verslavende speelbaarheid, maar introduceert ook nieuwe elementen die zelfs de meest doorgewinterde spelers zullen uitdagen.

Een blik op het DNA van de serie
Om de essentie van Clever 4ever te begrijpen, is het essentieel om de genen te bekijken die het deelt met zijn drie voorgangers: Ganz Schön Clever (2018), Doppelt So Clever (2019), en Clever Hoch Drei (2020). Elke versie bouwt voort op de kernmechanismen van het originele spel, waarbij spelers dobbelstenen rollen en resultaten toewijzen aan verschillende categorieën op hun scoreblad. Het doel in elk spel is om zo efficiënt mogelijk punten te verzamelen door slim gebruik te maken van kettingreacties en bonussen. Voor een overzichtje pak ik de eerste 3 er nog even bij:

Ganz Schön Clever legde de basis met vijf kleurgecodeerde categorieën waarin spelers hun dobbelstenen kunnen toewijzen, elk met zijn eigen unieke manier van scoren. Het introduceerde het element van ‘diep nadenken’, waar iedere beslissing gevolgen heeft voor de rest van het spel.

Doppelt So Clever breidde dit concept uit door complexere scoremogelijkheden en een hogere mate van interactiviteit toe te voegen. Spelers moesten nu nog verder vooruitdenken en risico’s afwegen om maximaal te profiteren van hun zetten.

Clever Hoch Drei bracht weer nieuwe categorieën en combinatiemogelijkheden in het spel, wat leidde tot nog meer strategische diepgang en replaywaarde. De spelmechanieken werden verfijnd en de keuzes nog uitdagender.

Wat voor nieuws brengt Clever 4Ever?
Clever 4ever behoudt de kern van de roll-and-write formule, maar introduceert ook frisse elementen die het basisconcept verder verfijnen en vernieuwen. Die toevoegingen zijn de nieuwe categorieën op het scoreblad, die spelers dwingen om opnieuw na te denken over hun strategieën en prioriteiten.

Elke categorie in Clever 4ever biedt unieke uitdagingen en beloningen, waarbij kettingreacties een nog belangrijkere rol spelen. Spelers moeten balanceren tussen korte-termijn voordelen en lange-termijn strategieën om succesvol te zijn. Daarnaast introduceert Clever 4ever nieuwe bonussen en speciale acties die spelers kunnen verdienen en gebruiken, wat een extra laag van strategie toevoegt aan het spel.

Geel
Laten we eens kijken naar de speciale kenmerken van elke kleurcategorie en beginnen met geel. Wanneer je de gele dobbelsteen neemt, schrijf je de waarde ervan op een van de drie rijen van het gele blok. Je begint daarmee aan de linkerkant, je volgende gele waarde komt daarnaast en je mag geen vakje overslaan. Op de onderste twee rijen mag je de waarden naar wens invullen, maar op de bovenste rij moeten de waarden oplopend zijn.

Om bonussen te krijgen, hoef je alleen maar een van de vakjes met een bonus eronder in te vullen om de bijbehorende bonus te krijgen. Dat lijkt makkelijk maar je zult merken dat je (net als in alle Clevers) voor dilemma's komt te staan).

De bovenste rij van het gele blok levert geen punten op. Maar bonussen te scoren, moet je wel een complete kolom hebben. In dat geval krijg je de score die voor de kolommen is aangegeven en aan het einde van het spel tel je de waarden in de laatste rij bij elkaar op. De som van de waarden in de tweede rij wordt van de waarden in de derde rij afgetrokken, waardoor we een extra bonus van punten krijgen. Het lijkt complex... maar aan het einde van je eerste spel weet je wat de geniale bedoeling is.

Blauw
Wat de blauwe zone betreft is er aan de basis niet gerommeld. Net zoals voorheen combineren we ook nu de blauwe dobbelsteen altijd met de witte dobbelsteen. Nu bepalen die twee getallen de plek waar je een kruisje zet. Ze geven je een coördinaat. De blauwe dobbelsteen geeft een rij aan, de witte dobbelsteen geeft een kolom aan. Je vinkt gewoon het bijbehorende vakje aan.

Punten krijg je zodra je twee vakjes in dezelfde rij, kolom of langste diagonaal hebt aangekruist. Daarbij hoort ook een bonus.

Grijs
De grijze zone bestaat uit een matrix met clusters in drie verschillende grijstinten. De bedoeling is dat je per keer zo'n cluster vult. Hiervoor moet je grijze dobbelsteen een waarde hebben die gelijk of groter is dan het aantal vakjes waaruit die cluster bestaat. Bovendien moet die cluster grenzen aan iets dat je al eerder hebt gevuld.

Om bonussen te krijgen, hoef je alleen maar de vakjes aan te vinken die overeenkomen met de bonussen en om punten te scoren, hoef je alleen maar de kolommen in te vullen. Elke kolom geeft je een ander aantal punten.

Je kunt in de grijze categorie ook vossenbonussen te krijgen. Voor elke vos moet je alle vakjes van een bepaalde kleur aanvinken.

Groen
Het invullen van de groene categorie kan wat verwarring opleveren. Elk vakje is verdeeld in een onder- en een bovenkant, gescheiden door een schuine lijn. Wanneer je een getal in het onderste deel invult, dan krijg je, ongeacht de waarde, de bijbehorende bonus. Je krijgt echter alleen de punten van dat vakje wanneer je erin geslaagd bent om beide getallen van hetzelfde vierkant te vullen. Wanneer je die hebt tel je die waarden bij elkaar op en dat is het aantal punten dat je krijg voor het betreffende vakje. Houd er hierbij rekening mee dat deze som wordt verdubbeld zodra je een bepaalde drempel bereikt aantal vakjes af hebt.

Roze.
Ik denk dat roze in alle Clevers mijn favoriet is. Wanneer je een één in roze zet dan krijg je hier niets voor. Het levert niets op maar het geeft je wel vooruitgang. Dat is ook belangrijk. Dus enen zijn niet het ergste in de wereld.
Wat je hier wilt invullen zijn tweeën, vieren en zessen omdat deze waarden je bonuspunten opleveren. Helemaal onderaan het blad kun je zien hoeveel punten ze je opleveren. Drieën zijn echt leuk omdat je dan meteen weer drieën krijgt en het geeft je dubbele vooruitgang, maar de enige manier waarop je de bonus eronder krijgt is als je een vijf of een zes kiest, en met een vijf of een zes krijg je de bonus eronder, en als je een zes kiest, krijg je er ook wat overwinningspunten bij. Dus het is echt heel cool hoe dat werkt, en je gaat gewoon het verste veld op roze krijgen dat je hebt bereikt aan het einde van het spel, en zoals altijd vermenigvuldig je het aantal vossen maal het laagst scorende veld van alle vijf de kleuren. Je merkt het al: roze is een kermis van allerlei mogelijkheden.

De aantrekkingskracht van Clever 4ever
Wat Clever 4ever bijzonder maakt, is de manier waarop het erin slaagt om zowel toegankelijk als uitdagend te zijn. Net als zijn voorgangers, kan het spel snel worden opgepakt door nieuwkomers, maar biedt het voldoende diepgang voor ervaren spelers om telkens weer nieuwe strategieën te ontdekken en te perfectioneren.

De herspeelbaarheid van Clever 4ever is indrukwekkend. Elk spel voelt anders aan dankzij de variabele dobbelsteenresultaten en de talloze manieren waarop spelers hun zetten kunnen plannen. Dit zorgt ervoor dat spelers steeds terugkomen voor meer, altijd op zoek naar die perfecte zet die hen naar de overwinning zal leiden.

Conclusie
Clever 4ever is een waardige opvolger in de Clever-reeks en toont aan dat Wolfgang Warsch nog steeds meester is in het creëren van verslavende en strategische roll-and-write spellen. Het behoudt de kernmechanismen die de serie zo geliefd hebben gemaakt, maar introduceert tegelijkertijd genoeg nieuwe elementen om zowel nieuwe als ervaren spelers te verrassen en te betrekken. Ik geef deze versie een 8.

Voor iedereen die houdt van strategische spellen die makkelijk te leren zijn maar moeilijk te beheersen, is Clever 4ever een absolute aanrader. Het is een spel dat je steeds opnieuw wilt spelen, op zoek naar die ene briljante zet die alles verandert. Warsch en 999 Games hebben met deze serie een geweldige hit in handen en de Clever-familie lijkt compleet...

Mijn serie van vier recensies is dat echter nog niet. De recensie van de eerste Clever sloot ik af met een alinea over Clever DeLuxe, een uitvoering die is uitgegeven door Schmidt Spiele en alleen in het Duits beschikbaar is en niet in het Nederlands.
Het toeval wil dat ik deze week op het hoofdkwartier van 999 was en daar een prachtige verrassing zag. Ik mag daar tot september 2024 niets over schrijven en er ook geen foto's van laten zien maar het was wel een van de dingen waardoor ik die avond vrolijk terug naar huis reed. Deze serie krijgt dus zeker een vervolg!

Clever, Dick Verschuur, Kaart- en Dobbelspellen, Waardering 8